Lies & Teije's reis website

Van Groningen naar Beauly

Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 07 & 08 september 2018

Vrijdag 07 september, van Groningen naar Beauly

Vrijdag 7 september gaan we op tijd op pad om de ferry in Duinkerken van 2 uur 's middags te halen en we zijn ruimschoots op tijd. Voor ons is dit nog steeds de goedkoopste manier om naar Schotland te komen met als nadeel dat je de meeste kilometers maakt, zo'n 1.600 kilometer van Groningen naar Beauly waar we met vrienden hebben afgesproken. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel en de mijne is dat ik dol op autorijden ben, vooral in het Verenigd Koninkrijk waar je links moet rijden wat voor mij veel natuurlijker aanvoelt.
We maken nog een praatje met de Britse douanier bij Duinkerken en vragen hem of hij volgend jaar, na de Brexit, aan de Engelse kant zit. Hij heeft werkelijk geen idee, niemand weet eigenlijk iets, vertelt hij ons. Zijn baan zal hij in ieder geval niet snel kwijt raken, waarschijnlijk komt er alleen maar meer werk voor de douane.
Onderweg hebben we een travelodge geboekt, een prettige hotelketen met ruime en schone kamers die meestal niet al te duur zijn (in het weekend goedkoper dan door de week).

Zaterdag 08 september 2018, naar Beauly

North Tyne rivier in Chollerford North Tyne rivier in ChollerfordOp de 2e dag nemen we voorbij Newcastle kleinere wegen naar het noorden en bij Chollerford nemen we een pauze en lopen door het dorpje om de benen te strekken. We wisten dat de muur van Hadrianus hier ergens in de buurt zou lopen maar pas achteraf komen we erachter dat we het Romeinse fort en een stukje muur helemaal gemist hebben. Dat wordt iets voor op ons verlanglijstje.
Zowel de Romeinse keizer Hadrianus als zijn opvolger Antonius lieten een muur bouwen aan de noordgrens van hun rijk. Die van Antonius ligt zo'n 160 kilometer noordelijker.
Vlak voor de Schotse grens komen we dan over een hele leuke weg met blind summits en hidden dips, oftewel hele steile heuveltjes waar je op de top pas ziet hoe de weg verder gaat en die dan de diepte weer induiken. Erg leuk om te rijden vooral omdat ik op de navigatie al zie dat de weg kaarsrecht doorloopt zodat ik flink wat vaart kan maken waarbij je dan zo'n achtbaan gevoel in je buik krijgt als je naar beneden gaat. Waarom hebben we niet even een foto gemaakt dan wist ik nog waar het was. De B6342 misschien? Ik weet het niet meer. Het gaat in ieder geval kilometers door.
We komen Schotland binnen Uitzicht over de BordersEn dan naderen we snel de Schotse grens die duidelijk aangegeven wordt. Schotland is een autonoom land binnen het Verenigd Koninkrijk en dat laten ze graag zien.
Op de parkeerplaats staan vooral Duitsers en Nederlanders bij wie Schotland erg in trek is. Vooral Duitsers rijden graag met de motor door het land.
The Borders The BordersWe hoeven pas aan het einde van de middag in Beauly te zijn en met de geplastificeerde kaart van Schotland bij de hand zoek ik naar wegen die we nog nooit eerder gereden hebben. In 2002 bedacht ik mij dat ik alle wegen op de kaart (de ANWB-kaart, 1:300.000) ooit gereden wil hebben. Een heel project waar Lies niet altijd even blij mee is maar wat ons soms ook hele mooie dingen oplevert zoals leuke huizen, verborgen kasteeltjes en prachtige natuur. Zo rijden we nu stukken door de Borders, de zuidelijke provincie aan de oostkant dat veel toeristen overslaan maar dat een prachtig, grotendeels verlaten gebied is met lichtglooiende bergen en heuvels en af en toe een charmant plaatsje.
Tegen 6 uur arriveren we dan in Beauly waar we hartelijk ontvangen worden door Iain en Cathy, gepensioneerde vrienden die in hun oude hotel zijn blijven wonen en nu vrienden onderdak bieden. Ook onze Engelse vriendin Rachel met haar man is er en al snel zijn we geanimeerd alle nieuwtjes van het afgelopen anderhalf jaar dat we elkaar niet gezien hebben, uit te wisselen. En kadootjes want Lies is jarig maar gaat vandaag ook eindelijk met pensioen, een jaar later dan ze had gehoopt. Nu blijf ik als jonkie over...