Lies & Teije's reis website

Naar Schotlands secret bunker

Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 20 september 2016

Dinsdag 20 september, naar Schotlands secret bunker

Poortje in BurntislandHelaas kunnen we maar 1 nacht in dit hotel blijven dus gisteravond hebben we nog snel iets gereserveerd voor vanavond, de laatste avond in Schotland dit jaar. Na het ontbijt, dat echt veel minder lekker is dan bij Iain en Cathy, gaan we eerst naar de kust aan de noordkant van de Forth of Firth, een lange zeearm die diep het land ingaat tot aan Stirling. In Burntisland, een echt havenstadje, maken we onze eerste stop en wandelen wat rond. Een poort en oude stadsmuur geven aan waar de grenzen van het stadje ooit waren.
Kasteel Ravenscraig Kasteel RavenscraigIn 2000, dus 16 jaar geleden, waren we voor het laatst in dit gebied en toen hebben we vrijwel geen foto's gemaakt dus we hebben nu wat goed te maken. Bij Kirkcaldy bezoeken we Ravenscraig park waarin de ruïne van het gelijknamige kasteel staat. Het was ooit het bezit van een van de machtigste vrouwen in de Schotse geschiedenis, koningin Maria van Gelre, die na de dood van haar man Jacobus II als regent voor hun zoon regeerde. Het is een massief kasteel met de nieuwste snufjes op artilleriegebied, in 1460 dan, toen het gebouwd werd.
St. Serf's Old Parish Church, Dysart Aardig huis in Coaltown of WemyssLangs de kust rijden we dorpje voor dorpje af en zien hier en daar leuke gebouwen. Tja, waar eigenlijk niet in Schotland. Wat dat betreft is het land een schatkamer vol oude architectuur. Het is maar goed dat ik niet rijk ben want ik zou de helft van Schotland opkopen, zo vaak wordt ik verliefd op een mooi huisje! Ze moeten natuurlijk wel mooi gelegen zijn en niet precies op de hoek van een driesprong waar een dronken Schot zo je huis kan binnenrijden.
Even pauzeren in Lower Largo De stationsherberg, Lower LargoIn Lower Largo houden we een pauze in de haven. Hier werd in 1676 Alexander Selkirk geboren die meer dan 4 jaar op een onbewoond eiland in de Zuidelijke Stille oceaan doorbracht nadat hij door zijn kapitein van de boot werd gezet. Hij was de inspiratiebron voor Robinson Crusoë van Daniel Defoe. Er staat zelfs een wegwijzer in de richting van de Juan Fernandez eilanden op zo'n 12.000 kilometer afstand.
De Auld Kirk, St Monans Straatje in CrailVerder langs de kust komen we aan in St. Monans waar we de Auld kerk en de begraafplaats met imposante grafstenen bezoeken. De heilige Monance die in 875 werd vermoord door binnenvallende Denen zou hier begraven liggen hoewel de kerk pas eeuwen later is gebouwd. Er is wel een geest in de kerk, van Sir David Leslie van Newark, die in de 17e eeuw stierf.
Huisje in Crail Helaas, privé-bezit, CrailVan St. Monan vervolgen we onze weg langs de kust naar Crail. Ook dit is een havenplaatsje en het is al erg oud maar de meeste gerestaureerde huizen zijn uit de 17e tot de 19e eeuw. In de 14e eeuw gaf Robert de Bruce het stadje toestemming om een zondagmarkt te houden maar dat was de protestantse kerkleider John Knox, leider van de reformatie in Schotland, een doorn in het oog en tijdens een preek in Crail verdoemde hij de vissers van de streek omdat ze op zondag werkten. Geen idee of ze zich er iets van aantrokken maar Crail is nog steeds een aantrekkelijke plaats om doorheen te wandelen.
Scotland's Secret Bunker Scotland's Secret Bunker We rijden naar Craighead, het puntje van het schiereiland en dan het binnenland in. Al snel zien we bordjes die verwijzen naar Scotland's secret bunker en daar zijn we wel benieuwd naar. We komen bij een normaal Schots huis met militair materieel eromheen. Als we een entreeticket hebben gekocht, moeten we een 150 meter lange gang door die naar beneden afloopt. Dikke muren en dikke deuren moet het ondergrondse complex beschermen. Tot aan het einde van de koude oorlog was dit een uiterst geheime basis.
Scotland's Secret Bunker Scotland's Secret Bunker In de jaren vijftig werden hier op radar eventuele Russische vliegtuigen gevolgd maar later werd het een commandocentrum waar de topmensen uit Schotland moesten worden ondergebracht bij een nucleaire dreiging en van waaruit na een nucleaire aanval het land moest worden bestuurd. Als dat er dan nog was... Het is gewoon griezelig om te ruimtes te zien die nog ingericht zijn zoals ze dat in de jaren 70 waren: slaapzalen, computerruimtes, een ziekenzaal, overal gasmaskers en er was zelfs een kapel.
Scotland's Secret Bunker Scotland's Secret Bunker Gidsen met survivaltips en de ouderwetse apparatuur lijken nu bijna lachwekkend maar destijds was de regering dus heel serieus met deze zaken bezig. Er is ook een kamer ingericht door de antikernbeweging waar onder andere alle (bekende) locaties in Schotland op staan waar kernmateriaal aanwezig is. Hoewel wij sterk anti-oorlog zijn en niets hebben met wapens is het toch een zeer indrukwekkende plaats om te bezoeken, al is het maar om bewust te worden hoe serieus regeringen hier mee omgingen. Een aanrader voor iedereen die er in de buurt komt.
Scotstarvit toren bij Graigrothie Balvaird kasteelOp de terugweg komen we nog langs twee torenhuizen, de Scotstarvit Tower dat nog grotendeels intact is en Balvaird kasteel, allebei uit de 16e eeuw. na ons lange bezoek aan de geheime bunker hebben we niet zoveel zin om die verder te bekijken en zoeken een restaurant op waar we iets kunnen eten. En dan naar het Green hotel in Kinross bij Loch Leven voor onze laatste nacht. Morgenmiddag pakken we de boot naar Nederland terug, jammer, zo'n vakantie kan nooit lang genoeg duren.