Lies & Teije's reis website

Rondrijden rondom Aboyne

Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 07 september 2016

Woensdag 07 september, rondrijden rondom Aboyne

Ons huisje bij Strathdon, Donside Let niet op de rommel, Forbestown LodgeWe hebben geslapen als rozen, heel wat beter dan op de boot, en we komen maar langzaam op gang. Gelukkig hebben we een leuk huisje hoewel het wel erg rood is van binnen. We hebben stoelen genoeg voor ons tweeën in ieder geval. Wat ik erg leuk vind is het hout, schroten op de wanden maar ook de meeste meubels zijn van hout. En voor ons hebben we uitzicht op een tuin met vijver, zonder huizen ervoor, die staan naast ons.
Terras van ons huisje bij StrathdonBuiten hebben we een vlonderterras met houten stoeltjes die ik wat minder lekker vind zitten maar Teije vindt het prima, die is het liefste zoveel mogelijk buiten.
Pas tegen de middag gaan we op pad, eerst maar eens een benzinestation met gas vinden. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Op internet hadden we een paar adressen opgezocht en opgeschreven maar die bestaan al niet meer. Dan maar wat rondrijden in de buurt, een bezoekje aan Aboyne en ..., maar eigenlijk hebben we nu helemaal geen doel. Ach, het is lekker weer, het landschap is mooi dus wat maakt het uit.
Gatelodge van Aboyne Castle Estate Straatje in AboyneAboyne is een ruim opgezet dorp langs de rivier de Dee en nog helemaal niet zo oud, voor Schotse begrippen dan. Pas toen er een brug over de Dee werd gebouwd (1828) begon het dorp wat te groeien. De brug spoelde een jaar later al weg door overstromingen maar er werd een nieuwe gebouwd en 30 jaar later kwam er ook een treinstation. Maar het schijnt dat de groei pas echt doorzette toen er in 1883 een golfclub werd geopend waardoor er allerlei hotels werden gebouwd.
Tower Lodge bij de Bridge of EssWe komen onderweg uiteraard weer de nodige leuke gebouwen tegen zoals gatelodges of poortwachtershuisjes die vaak aan de rand van een landgoed staan. In Glen Tanar rijden we langs zo'n gatelodge een doodlopend weggetje in en komen op het Glen Tanar Estate uit waar je huisjes kan huren en allerlei activiteiten kan doen zoals paardrijden, vissen, jagen en zelfs safari's zoals ze begeleide excursies door de bergen hier noemen.
Uitzicht vanaf het Glen Tanar Estate Uitzicht vanaf het Glen Tanar EstateWij rijden tot aan het einde en parkeren de auto om dan een stuk te gaan wandelen. Je kunt de hele glen of vallei doorlopen en dan Mount Keen beklimmen. Bij het beklimmen van bergen in Schotland moet je meer denken aan stevige wandelingen want de hellingen zijn veel glooiender dan bijvoorbeeld de Alpen. Mount Keen is de meest oostelijke Munro en Munro-klimmen is een ware sport in Schotland. Een Munro is een berg die hoger is dan 3000 voet (914,4 meter) en Mount Keen is 939 meter hoog. Maar wij vinden een half uur wandelen ook wel genoeg.
Nu nog even een hapje eten. Maar helaas, het ene restaurant is failliet, de ander gaat pas over een uur open. Dan maar een heel mooi plekje uitgezocht, bij de Falls of Feugh. Nee, sorry, we zijn net 3 minuten dicht. Dat is om 4 uur en het volgende restaurant gaat pas om 5 uur open.
Nou ja, we zijn ondertussen 20 km bij Aberdeen vandaan en volgens een kaartje dat een benzinestationhouder ons vanochtend heeft meegegegeven moet daar wel autogas te vinden zijn. Maar ondertussen loopt het wel tegen 5 uur en je moet natuurlijk nooit in spitstijd een stad binnenrijden. Bij het ene tankstation hebben ze nog nooit van lpg gehoord (you are kidding me, something else than gas or diesel? waarbij ze met het Engelse gas gewone benzine bedoelen) en bij het andere bieden ze ons campinggas aan. Vroeger hadden we altijd zo'n lpg-gids bij ons, maar de afgelopen jaren hebben we nooit problemen gehad om lpg te vinden dus de gids ligt ergens thuis.
Potarch Green Park in Cordach Gatelodge in de buurt van kasteel DrumOndertussen belanden we van de ene wachtrij voor een rotonde in de volgende file. Maar uiteindelijk vinden we lpg en kunnen we de tank volgooien.
Nu alleen nog 60 kilometer over smalle wegen naar huis, ook nog bijna anderhalf uur. In de plaatselijke supermarkt kopen we wat soep, hebben we toch nog een warme maaltijd.
Al met al niet helemaal de dag zoals we gehoopt hadden maar ach, het is vakantie, dus we hoeven niets.