Lies & Teije's reis website

Over het Kanaal naar Schotland

Je bent hier: Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 14 & 15 juni

Schotland, juni 2009, over het Kanaal naar Schotland

Weg van de Franse kust Volgeladen ferryZondagochtend om 8 uur vertrekken we uit Groningen om ons favoriete vakantieland te bezoeken. Na de regenachtige vakantie van vorig jaar hopen we nu op wat beter weer en we rijden weg met een warm zonnetje maar van Utrecht tot aan de Franse grens regent het toch en wordt het koud.
Het is gelukkig rustig op de weg en iets na twaalven zijn we in Duinkerken waar we de oversteek naar Dover maken. Dit is altijd een nogal saai gedeelte van de reis, het hele stuk over snelwegen door Nederland, België en een klein stukje Frankrijk. Het weer klaart wel op en de zon schijnt volop als we de boot op gaan.
Krijtrotsen bij Dover Haven van DoverAf en toe een boottochtje is leuk maar we zijn niet zulke bootmensen. Na een tijdje begint het ons te vervelen en het feit dat je niet zomaar even weg kunt (nou, de zee in springen is ook niet echt een optie) maakt dat we na een uur wel uitgekeken zijn en klaar met het buiten rondwandelen. Het is altijd wel mooi om te zien hoe vol de boot soms afgeladen is met zoveel auto's en vrachtwagens.
Krijtrotsen bij DoverAls we na ruim anderhalf uur zicht krijgen op Dover gaan we weer naar buiten. Het is zonnig en zomaar 26 graden. Nu gaan we het eerste deel van de reis noordwaarts afleggen, maar het duurt wat langer voor we van de boot af zijn en pas tegen 4 uur rijden we Engeland in. Het is nog ruim 1.000 kilometer tot onze bestemming maar daar hoeven we morgen pas aan te komen. Op de ringweg van Londen zijn veel wegwerkzaamheden zodat we in het begin niet echt opschieten. Wel jammer dat onze Garmin er regelmatig mee ophoudt en steeds maar moeizaam weer tot leven komt.
Pauze in Engeland Noord-EngelandVandaag doen we de helft daarvan, we hebben van tevoren geboekt in een Travelodge in de buurt van Blackburn. Maar al van het moment dat we boot afkomen beginnen we echt te genieten. Hier vinden we het niet erg om zo'n stuk op de snelweg af te leggen want al snel zien we het landschap on-Nederlands worden en voelen we ons weer helemaal op reis. En Teije is dol op linksrijden, volgens hem is dat natuurlijker dan rechts...
Tegen 7 uur stoppen we om te tanken en wat te eten en we kunnen nog net in t-shirt voor de camera poseren. Maar dan snel weer naar binnen want als het begint te schemeren wordt het snel kouder.
De volgende ochtend hoeven we niet supervroeg op en we nemen een simpel ontbijt in de buurt. Travelodges en hotels van vergelijkbare ketens staan vrijwel altijd in de buurt van een tankstation en diverse eettentjes, meestal van het fastfood-type. Dit keer kunnen we wel ons favoriete Groot-Britannië-ontbijt bestellen, gebakken spiegelei met spek voor mij en Teije scrambled eggs, zeg maar een eistampotje.
Het is 21 graden en onze dag kan niet meer stuk. Hoewel, er gaat van alles stuk zoals de accu's van mijn electrische sigaret, een beker die breekt maar niets dat niet vervangen kan worden.
Terug in BeaulyNa een uur begint het te stortregenen en dat duurt tot ver in Schotland. Zodra we de Schotse grens passeren kan Teije het niet laten om zijn grote kaart erbij te halen en wat weggetjes op te zoeken die we nog nooit gereden hebben. Hij kruist alles met een permanent marker aan op de kaart en zijn droom is om de kaart eens helemaal vol te hebben.
Nadat we heel Schotland doorkruist hebben, komen we tegen 3 uur aan in Beauly bij onze vrienden Iain en Cathy die de eigenaars zijn van het Caledonian Hotel. Het is altijd een fijn weerzien en ieder jaar hebben we heel wat te bepraten wat we ook vandaag tot laat in de avond doen. En tussendoor krijgen we nog een heerlijke warme maaltijd voorgeschoteld want ze zijn ook nog eens prima koks! Een heerlijk begin van deze vakantie.