Lies & Teije's reis website

Inverness en rond Loch Ness


Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 04 & 05 september 2006

Maandag 04 september, Inverness en rond Loch Ness

Vanmiddag hopen we naar de garage in Lossiemouth te kunnen rijden voor de vervanging van onze gasverdamper zodat we weer probleemloos op gas kunnen rijden en niet meer bang hoeven te zijn voor (opnieuw) een lekke koppakking. Het lijkt weer een redelijk mooie dag te worden en we brengen de ochtend lekker relaxed met Iain en Cathy door op hun 'rookbalkon' met een pot koffie en thee.
Inverness Sluis in InvernessDaarna gaan we op pad naar Inverness, eerst even kijken in Leaky's, een grote tweedehands boekenzaak in Church Street met een lekker ruikende lunchroom op de 1e verdieping. Daarna een bak koffie drinken in de zon langs de rivier Ness en dan bezoeken we een paar wijken van de stad waar we nog niet eerder zijn geweest. Bij Muirtown Locks, in het westen van Inverness, gaan we even kijken naar de sluizen in het Caledonian Canal dat de Noordzee verbind met het zuiden, maar er is vandaag bijna geen boot te zien.
Uitzicht op InvernessWestelijk van Inverness zijn nog wel meer wegen waar we niet eerder zijn geweest en we komen door een paar mooie nieuwbouwwijken (o.a. Leachkin) en over doodlopende weggetjes naar steile heuvels met hier en daar wat bebouwing vanwaar we een mooi uitzicht op de stad hebben. Ten westen van Loch Ness ligt namelijk een langgerekte hoogvlakte die vrij steil omhoog gaat en van Inverness naar Drumnadrochit loopt. Een gebied waar je niet zo snel verzeild raakt maar toch de moeite waard.
Toeristenbus in Inverness Kasteel van InvernessIn het zuiden bezoeken we de Ness Islands, in een groot park vlak buiten het centrum en een oase van rust. Er liggen sportvelden, een zwembad en veel wandelpaden. In Bught Park ligt de Floral Hall, een kleine subtropische tuin met palmen en cactussen.
Het is ondertussen 3 uur geworden en we bellen de garage maar eens op. Helaas, het transportbedrijf is zaterdag langs geweest maar toen was de garage dicht. Nu wordt het pas dinsdagmiddag afgeleverd... Dat betekent dus nog langer wachten. Om nu al weer terug naar het hotel te rijden vinden we ook jammer van de dag. Ten oosten van Loch Ness zijn er nog een paar dingen die we willen zien en weggetjes die we nog niet hebben gereden, dus gaan we daar nog maar even heen.
Kasteel Aldourie Mooi huisjeBij Aldourie hebben we al vaker een kasteel vanuit de verte gezien en gefotografeerd, maar het is lastig om er dichterbij te komen. Dit keer nemen we er even de tijd voor en parkeren de auto ergens en lopen langs de weg naar een plek vanwaar we wat beter zicht hebben opdit privé-bezit. Oorspronkelijk een 16e eeuws torenhuis maar in de 19e eeuw omgebouwd tot een Victoriaans landhuis met veel torentjes. Echt dichtbij kunnen we helaas niet komen.
Loch Duntelchaig Loch DuntelchaigAan de oostkant van Loch Ness liggen een paar dorpen maar vooral veel weggetjes door onherbergzaam terrein. Er groeien wat naaldbomen, veel heide en uiteraard liggen er een paar mooie lochs, zoals Loch Duntelchaig waar we een paar eenzame vissers zien die waarschijnlijk op snoek jagen. Er mag alleen vanaf de kant gevist worden, boten zijn verboden op dit meer.
Schapen bij Loch Duntelchaig Koeien op de wegUiteraard komen we ook de nodige landdieren tegen, vooral schapen en koeien. Moeder koe wil wel van de weg af om ons door te laten, maar het jong laat zich de uier niet ontnemen en na een tijdje wachten rijden we heel voorzichtig door de berm om het tweetal heen. In Nederland zouden de hulpdiensten waarschijnlijk uitrukken om de weg af te zetten, maar hier kan dat allemaal. Heerlijk, die rust!
Voorzichtig! Meertje bij FarrVolgens het bord moeten we ook voor eekhoorns uitkijken, maar die krijgen we niet te zien. Wel wordt het weer fazantentijd want we zien ze steeds vaker de weg op- en afspringen. We komen in ieder geval heel wat meer dieren tegen dan auto's en dat vinden we helemaal niet erg.
Spannend weggetjeUiteindelijk is er in dit gebied volgens onze kaart nog één weg over die we nog niet hebben gereden, maar daar staat dit waarschuwingsbord voor. Gelukkig hebben we geen caravan achter onze auto maar als we 7 haarspeldbochten verder zijn op de uiterst smalle weg (7 bochten die een paar meter achter elkaar liggen en waar de auto net de bocht kan maken zonder de hoge berm te raken) kijken we elkaar aan en vragen ons hardop af of dit nou wel zo'n goed idee was...
Tja, het was Teije's idee want die wil zo graag al die weggetjes in Schotland rijden, maar echt goed voor de motor zal het wel niet geweest zijn. De eerste paar kilometer zijn er ook geen passeerplekken en draaien is onmogelijk. Gelukkig komen we niemand tegen en 10 kilometer later zijn we weer op de 'gewone' weg terug. We zijn niet 1 auto tegengekomen en dat is maar goed ook. Een aantal kilometers is ooit wel verhard geweest maar nu helemaal kapot vol diepe gaten.
Loch Ness Loch NessWe komen wel heel mooi op Loch Ness aangereden via deze route en zien in de verte Urquhart Bay liggen. De auto is weliswaar nog niet gerepareerd maar we hebben toch weer een paar mooie, onbekende, stukjes Schotland gezien.
Tegen half 8 uur zijn we terug in het hotel en we brengen de avond door in de pub in het goede en vooral heel erg gezellige gezelschap van Rachel en John en ook Iain en Cathy. Geen vervelende klanten dit keer en ook Tony, de superbeleefde Schot is weer van de partij. We krijgen ook weer een veel te groot bord warm eten voorgeschoteld, maar lekker is het wel. We balen dan wel dat de auto nog niet klaar is, maar het land en het gezelschap maken eigenlijk alles weer goed. Zo kunnen we toch weer tevreden gaan slapen.

Dinsdag 05 september 2006, wachten op de reparatie van de auto

We hebben nu een week geleden problemen met de auto gekregen, maar vandaag gaat hij dan eindelijk gerepareerd worden! We rijden alvast een beetje richting het oosten, wachtend op een telefoontje van de garage. Het regent de hele dag al en niet zo'n beetje ook. Dus dit is wat veel buitenlanders denken over het Schotse weer!? Altijd regen... Voor ons is het eigenlijk pas de allereerste dag in al die jaren dat het echt de hele dag maar blijft regenen. We rijden eerst langs de garage maar er is nog niets binnen. Dan zitten we een tijdje in de auto een boek te lezen maar ook dat verveelt na een uurtje. Dan gaan we nog maar een eindje rijden in de buurt.
Lossiemouth Kasteel DuffusEerst naar een kasteelruïne in de buurt, Duffus Castle. Met een paraplu lopen we door de ingestorte resten van dit 14e eeuws kasteel gebouwd op de resten van een eerder kasteel dat eigendom was van een Vlaamse soldaat. Veel kastelen in Schotland zijn gebouwd op de restanten van vroegere kastelen of plekken waar al eeuwen eerder Pictische forten stonden of nog oudere versterkingen, van wel 2000 jaar geleden. Blijkbaar leren mensen niet veel van de geschiedenis; waarom zou je een 'eeuwig standhoudend' kasteel bouwen op een plek waarvan je weet dat het vorige kasteel toch vergaan is...
Laag overvliegende jets Buiten gebruikWe zijn de afgelopen dagen meerdere keren door dit gebied gereden en iedere keer waren er veel straalvliegtuigen in de lucht. Er zijn hier namelijk twee RAF vliegbases en ze zijn uiterst actief. Men is in de rouw omdat er deze week een helicopter met 14 mensen van de RAF Lossiemouth in Afghanistan is neergestort. Op hun website presenteren ze zich als goed geïntegreerd in de Schotse samenleving en dat zal best wat werkgelegenheid betreft. Het enige wat wij ervan zien, horen en merken zijn met prikkeldraad afgesloten terreinen, continue stoere vliegtuigen in de lucht die veel herrie maken omdat ze veel te laag overvliegen en het idee bij de inwoners van het gebied dat oorlog voeren blijkbaar belangrijk is om de vrede te bewaren...
Gelukkig gaat deze website over onze reizen en niet over onze ideeën over wat goed is voor de wereld, daar hebben wij geen kaas van gegeten. Maar toch, in een heel klein hoekje van onze gedachten, denken we dat vrede meer te maken heeft met wederzijds respect dan met vechten. Af en toe kan vechten heel noodzakelijk zijn, maar vaak gaat het om een kleine groep actieve tegenstanders. In het wereldwijde gevecht met het terrorisme wordt in het westen bijna de hele Islam als zondebok opgevoerd en dat is iets wat ons erg tegenstaat. Maar het is tijd om weer aan onze eigen problemen te denken...
Om 5 uur rijden we naar de garage, maar nee, het onderdeel is nog steeds niet gearriveerd. We wachten nu al een week en worden toch wat ongeduldig. We hadden gewoon de wegenwacht moeten bellen, bedenken we nu veel te laat, dan hadden we in ieder geval na 2 dagen al vervangend vervoer gehad. De garagehouder doet zijn best en belt nog eens met vervoersbedrijf. En ja hoor, dat hebben wij weer.... de wagen met de spullen staat al uren met pech in een woonwijk in Elgin.
Wachten op een auto-onderdeel De auto wordt gerepareerdWe krijgen het adres en rijden erheen en terwijl een monteur druk bezig is de auto te herstellen probeert de chauffeur onze spullen te vinden. Meer mensen zijn op hetzelfde idee gekomen en we staan in een rij. Hoewel wij er als eerste waren gaan we als laatste weg want ons pakje is nergens te vinden. We voelen het al aankomen, het wordt vast weer niks vandaag! Maar gelukkig, uiteindelijk wordt ons pakketje gevonden en rijden we terug naar Lossiemouth waar de eigenaar van de garage tot 7 uur bezig is om onze gasverdamper te vervangen. Nog meer geluk: het wordt droog!
We hebben dit jaar al zoveel pech gehad met de auto dat we helemaal niet raar opkijken als onze uitlaat hele vreemde geluiden begint te maken als we terugrijden naar Beauly. Gelukkig kunnen we al die autopech weer vergeten als we tussen onze vrienden en bekenden zitten en we besluiten om nog maar een dag hier te blijven om de autostress een beetje kwijt te raken. Cathy en Rachel zijn er blij om en dat doet ons weer goed. Het is fijn om op een plek te zijn waar je zo van harte welkom bent.
Later in Nederland hebben we het bij de ANWB nog even gecheckt en we hadden inderdaad beter gebruik kunnen maken van de internationale reis- en kredietbrief. Dan waren we in ieder geval sneller geholpen of hadden een vervangende auto gehad. Nu waren we ruim € 400 kwijt voor een onderdeel dat vanuit Nederland een stuk goedkoper verzonden had kunnen worden...Een goede les voor de volgende keer.

 


© Teije & Elisabeth 2000 - 2019 Naar boven