Lies & Teije's reis website

De eerste dagen op het eiland Thassos

Home -> Europa -> Griekenland -> Reisverslag Griekenland -> 14 tot 17 juni 2016

Dinsdag 14 juni, de eerste dagen op het eiland Thassos

Wat zie jij in de wolken? Sithonia Donkere lucht op weg naar ThassosVandaag wordt het de laatste dag met slecht weer, zo zeggen de voorspellers. Ach, we hebben inderdaad wat dagen met regen gehad, vaak in de middag veel wind en we hebben een paar avonden een dunne trui moeten aantrekken als we 's avonds buiten waren. Maar al met al valt het toch nog wel mee. En vanochtend schijnt het zonnetje als we op pad gaan, weer richting het oosten. Eerst zien we nog prachtige wolken als we naar het noorden rijden in de lucht waar we allerlei dierenfiguren in zien. Maar zodra we de snelweg naar het oosten opgaan wordt het wel heel donker en gaat het regenen.
Op de boot naar Thassos Een veerboot tussen Thassos en KeramotiAls we na zo'n 200 kilometer in de buurt van Kavala komen, klaart de lucht gelukkig weer wat op en worden de wolken weer wat lichter. Ook de temperatuur gaat omhoog en als we in Keramoti aankomen, vanwaar de ferry naar Thassos gaat, is het gewoon weer zomer. We hoeven niet zo heel lang te wachten tot we de boot op kunnen. Omdat het nog geen hoogseizoen is, hebben we niet gereserveerd en dat was gelukkig ook niet nodig. Het is een overtocht van 35 minuten en al snel zien we het eiland groter worden.
De haven van Limenas ThassosAfgelopen week hebben we het eiland vaak vanaf de kust gezien en waren er steeds gefascineerder door. We hadden er nog nooit van gehoord en het zag er behoorlijk groot uit en bergachtig wat we altijd wel mooi vinden. Omdat het weer toen slechter was, hebben we ons bezoek uitgesteld maar de komende week gaat het beter worden dus een prima tijd om op een eiland te zitten.
Na ruim een half uren naderen we de de haven van Thassos. Het is ook de hoofdstad van het eiland en wordt officieel Limenas Thassou (haven van Thassos) genoemd.
Een schip-gebouw in Skalia PotamiaHet eiland wedijvert met Korfu om het groenste eiland van Griekenland te zijn en het ziet er inderdaad erg groen uit met heel veel bossen op de steile hellingen. De rondweg om het eiland is zo'n 105 kilometer en ons eerste appartement is ca. 12 km van Thassos vandaan aan de oostkant. Die staat bekend om zijn prachtige stranden maar de Golden Beach waar we vlak naast zitten is uiteraard druk bezet. We worden gastvrij onthaald bij het appartementencomplex in Skala Portemias. Eerlijk gezegd worden we altijd hartelijk ontvangen, we kennen de Grieken niet anders, zelfs als ze geen woord Engels spreken. Dit keer zijn we niet de enige gasten en dat maakt het wel wat relaxter, nu zijn we niet de enigen op wie de familie zich hoeft te storten. We hebben trouwens ook een superdeluxe kamer, heel ruim met een groot balkon.
We maken een lange wandeling door het langs het strand gerekte dorp en het is best wel toeristisch hier. Dat is zo lekker als je een auto ter beschikking hebt, je bent niet gebonden aan de plaats waar je verblijft. Morgen gaan we op pad om wat meer van het eiland te ontdekken. We hebben in eerste instantie voor 4 nachten geboekt maar na alles wat we over het eiland gelezen hebben en wat we tot nu toe gezien hebben kan het maar zo dat we nog wat langer blijven.
Maar nu willen we eerst nog wat eten en ook hier hebben de plekken waar je kunt eten van die harde stoelen met rechte leuningen waar mijn rug niet tegen kan. En op de plekken met betere stoelen kun je alleen maar drinken bestellen. De pizzeria is de uitzondering dus noodgedwongen eten we vanavond pizza.

Woensdag 15 juni 2016, het zuiden van Thassos

De oostkust van Thassos De kust bij PalaioxoriEen stralend zonnetje maakt ons wakker en we gaan al snel op pad richting het zuiden van het eiland. Bij elk bordje naar een strand dat we tegenkomen rijden we de meestal slechte wegen naar beneden en hoewel de stranden aan de oostkust van Thassos het mooist zouden zijn, zijn er maar weinig van. Bij een hotel in aanbouw zien we bordje dat naar een archeologische plek verwijst maar beneden staan alleen maar grote verboden toegang borden. Goh, dat hebben we hier al vaker gezien. Maar nu moeten we weer omhoog en het zand is zo mul dat we maar tenauwernood boven komen met onze huurauto.
Een weggetje naar het strand Ons stukje strand bij Paradise BeachDe meeste stranden die we daarna tegenkomen zijn klein en vaak druk bezet of helemaal bezet door strandstoelen van de hotels die er gevestigd zijn. Bij Paradise Beach is het druk maar vinden we nog een heel leuk plekje, een soort privé-strandje, waar we een paar uur doorbrengen. Het is een echt zandstrand en we lopen zo het water in dat heerlijk warm is. Het is wel een klein stukje en blijkbaar wordt het vloed want we moeten steeds iets verder het land opschuiven. Het wordt tijd om weer verder te gaan wanneer we bijna op de rotsen zitten, we hebben weer lang genoeg in de zon gelegen en gebadderd.
Aan de oostkust van Thassos Het aartsengelen klooster, ThassosThassos is een cirkelvormig eiland met veel kleine baaien maar geen uitstekende schiereilanden zoals je bij veel andere eilanden wel ziet. Het is een bergachtig eiland en het hoogste punt ligt iets ten oosten van het midden en is ruim 1.200 meter hoog. Er loopt een goed begaanbare rondweg over het eiland die vooral de dorpen aan de kust met elkaar verbindt. Heel veel dorpen hebben het woord Skala in de naam, dat betekent trap. Al die dorpen hebben een trap naar een gelijknamig dorp in het binnenland. Zo verblijven wij in Skala Potamias en meer het binnenland in (en ook hogergelegen) ligt het dorp Potamia. Waar geen dorpjes zijn, staan pijnbomen, het eiland is ermee bedekt. Zelfs de kale rotsen lijken ermee begroeid.
Het aartsengelen klooster in het zuiden van Thassos Poort van het klooster van de Aartsengelen, ThassosDaarna rijden we nog een stuk verder naar het zuiden, naar Aliki waar een oude nederzetting is maar de weg is afgesloten. De Phoeniciërs hebben Thassos rond 650 v.c. gekoloniseerd, waarschijnlijk aangetrokken door het goud dat hier gevonden wordt. Later stichtten Grieken van het eiland Paros hier een kolonie. Behalve om het goud was Thassos in de oudheid ook beroemd om zijn goede wijnen. Wij gaan verder naar het nonnenklooster gewijd aan de aartsengel Michael dat bovenop de rotsen boven de kust staat. Het is een groot complex maar we mogen binnen niet fotograferen.
Een boederij uithangbord op Thassos De kust bij Aliki, ThassosHoewel Thassos niet bekend staat als een heel toeristisch eiland is toerisme tegenwoordig wel de grootste bron van inkomsten en het valt ons op dat er veel hotelcomplexen in aanbouw zijn. Die zullen allemaal wel weer stukjes strand inpikken. In het binnenland worden amandelen, walnoten, olijven verbouwd en honing is ook een belangrijk product. Op de linkerfoto staat het huisbord van boer Tyrla maar veel landbouwers combineren hu8n bedrijf met verkoop van producten aan toeristen. Wat natuur betreft is Thassos in ieder geval een prachtig eiland en we hebben heel wat mooie rotskusten gezien vandaag.
's Avonds eten we een hapje bij het appartementencomplex waar we zitten, Sea Green, en doen het verder lekker rustig aan. We hebben deze vakantie al zoveel gezien en gedaan dat we niet gaan proberen om alles te zien. We moeten tenslotte ook wat bewaren voor een volgende keer. Ik heb genoeg boeken op mijn e-reader en Teije heeft nog een aantal 'echte' boeken te gaan.

Donderdag 16 juni 2016, naar Theologos

Ontbijten langs de zee, ThassosWe staan pas laat op en lopen het dorp in voor een uitgebreid ontbijt: gebakken ei met spek, koffie en jus d'orange aan de zee, een fijne manier om de dag te beginnen. Als toetje krijgen we allebei een ijsje erbij, dat is weer wat nieuws. We hadden nog niet eerder meegemaakt dat we ook na een ontbijt zomaar een verrassing krijgen. Gelukkig is het geen baklava of ouzo! Het is alweer aangenaam warm en we zoeken na het ontbijt eerst een strand in de buurt op waar we een paar uur liggen lezen.
Een begraafplaats in Theologos, Thassos Een begraafplaats in Theologos, ThassosVandaag gaan we eens het binnenland in, eerst naar Theologos waar we bij Asvestokamino een paar cirkelvormige gebouwen zien. Het is onduidelijk hoe oud ze zijn maar hier werd vroeger ongebluste kalk gemaakt om huizen mee te bouwen. Theologos zelf is een van de oudste dorpen van het eiland en de smalle steegjes worden omringd door veel herenhuizen. Er zijn allerlei winkeltjes waar de lokale gerechten verkocht worden en we kopen een potje honing. Daarna wandelen we over de begraafplaats die heel toepasselijk Ilysia genoemd wordt, Grieks voor de Elysese velden, een soort oud-Griekse hemel.
Een bord wijst naar Kastro, een kasteel, maar het pad erheen is zo slecht dat we toch maar weer omdraaien en verder naar het westen rijden tot we bij Potos aan de kust komen. Dit is een redelijk grote toeristenplaats en we maken een stop om de kaart eens goed te bekijken. Aan deze kant van het eiland is nog heel wat te zien en we weten niet zeker of we in ons huidige appartement kunnen blijven, dus via internet zoeken we meteen maar een plek voor komende zaterdag en de rest van volgende week, dat bespaart ons dan weer wat reistijd. Het betekent wel dat we al die dingen die we nog op het vasteland van Macedonië wilden bekijken moeten bewaren voor volgend jaar; de komende maanden krijgen we het erg druk, dus de rest van de vakantie gaan we lekker relaxen. We beginnen er meteen maar mee door nog een half uurtje op een strand in de buurt van Potos te gaan liggen.
Ongeluk op ThassosOp de terugweg gaan we langs de zuidlust en komen we regelmatig kleine open autootjes tegen, geen idee hoe ze die noemen. Op een recht stuk, en daar zijn er niet veel van op deze weg, komen we zo'n slingerend wagentje tegen. Deze slingert in steeds wijdere bochten over de weg en Teije kan ternauwernood een botsing voorkomen. Dat gaat mis, en in de achteruitkijkspiegel ziet hij de wagen inderdaad over de kop gaan. We keren snel de auto om hulp te verlenen maar op flinke schaafwonden na en een hevige schrik lijken de 3 passagiers verder ongedeerd. Ze hebben flink mazzel gehad dat de kooiconstructie ze beschermd heeft want gordels hadden ze niet om. Al snel staat het wagentje weer overeind en een hele menigte verzameld zich eromheen.
Wanneer wij ons ervan hebben overtuigd dat de passagiers in orde zijn, gaan we weer verder, maar de schrik zit er wel even in. Iets verderop zien we een zelfde soort wagentje half over de weg en in een bocht geparkeerd staan: pa, ma en 2 kinderen staan aan de overkant van de weg tegen de vangrail aan foto's te nemen. Ja, een prachtig uitzicht, maar ze moesten eens weten hoe gevaarlijk het kan zijn op deze bochtige bergwegen waar niemand zich aan de snelheid houdt.

Vrijdag 17 juni 2016, naar Limenas

Een visser bij Limenas, ThassosIk heb verbrande lippen en dat is erg gevoelig. Na een nacht slecht slapen is het toch heerlijk als je dan uren kunt ontspannen op een warm strand met petje op om mijn gezicht in de schaduw te houden en continue lippenbalsem smeren. Je moet er wat voor over hebben...
Na een hele dag niets doen rijden we nog wat door de buurt en komen onder andere door Limenas, de havenstad van Thasos waar we ook zijn aangekomen. Wel verwarrend hoor, je mag de stad Thassos noemen of Limenas of Limenas Thassou.
Het heilgdom van Herakles bij Limenas, Thassos Poort van Zeus en Hera in Limenas, ThassosIn de oudheid lag de stad iets naar het oosten en er zijn diverse ruïnes te bezoeken. Voor het archeologisch museum zijn we net te laat en daarom volgen we eerst de bordjes naar het heiligdom van Herakles waar niet veel te zien is. En daarna de poorten van Zeus en Hera waar nog een zuil overeind staat, maar verder is het ook niet zo heel spectaculair. We zouden het amfitheater ook graag zien maar daarvoor moet je flink klimmen. Na een paar honderd meter geven we al op. Ook al is het na 4 uur, het is nog steeds 33 graden en dat is ons net even te warm voor zo'n klauterpartij, misschien een andere dag.
Pauze in LimenasWe slenteren dan maar door het dorp zelf en langs de boulevard en zoeken een restaurant op met veel schaduw is. Ik drink normaal nooit zoveel maar in Griekenland, met zulke temperaturen, heb ik om de haverklap dorst en de jus d'orange smaakt me heerlijk. Het enige nadeel is dat het zo duur is, vaak € 3 of meer, we hebben zelfs al eens 5 euro betaald. En dan gooien ze er vaak ook nog heel veel ijsblokjes in die ik er dan weer uitvis zodat de smaak niet verwaterd. Het eten is relatief heel goedkoop en ook hier krijgen we voor 6 euro een bord vol eten.