Lies & Teije's reis website

Naar het eiland Kassandra

Home -> Europa -> Griekenland -> Reisverslag Griekenland -> 26 tot 29 mei 2016

Donderdag 26 mei, naar het eiland Kassandra

We hebben weer een lange vakantie voor de boeg. Omdat we vroeg moeten vertrekken overnachten we in de buurt van Schiphol in hotel Zwanenburg aan waar we ook de auto kunnen laten staan.
We zijn ruim op tijd op Schiphol waar we even ontbijten en dan op weg naar de gate. We hebben een beetje vertraging maar tegen half 3 zijn we in Thessaloniki geland. Het duurt dan nog een tijdje voor we de huurauto mee krijgen want er is maar 1 medewerker die iedereen (2 mensen voor ons) moet helpen. De Hyundai I10 is krakkemikkerig en een stuk minder luxe dan wat we vorig jaar hadden maar we klagen niet, hij was ook wel erg goedkoop (€ 485 voor 4 weken zonder eigen risico)
Uitzicht vanaf ons balkon in Paralia DionisiouAls we eenmaal in de auto zitten, zijn we ook zo op de plek van de eerste bestemming aangekomen, Paralia (dat betekent strand) Dionysiou en worden we hartelijk ontvangen door Michael en zijn vrouw Vassiliki bij het Palms Apartments. Zodra we de spullen in de ruime kamer (en vooral een heel ruim balkon) hebben neergezet lopen we het dorpje in, richting strand. Het is nog geen 100 meter lopen en als we daar zijn beseffen we dat we snel terug naar het appartement moeten om de zwemkleren op te halen. Het is nog heerlijk weer dus een paar minuten later liggen we languit in de zon. Daarna een wandeling door het dorp en een verse jus d'orange op een terras aan zee. Een goed begin van de vakantie!

Vrijdag 27 mei 2016, en de volgende dagen, we verkennen Kassandra

Wat is dat lekker wakker worden met de zon die in de kamer schijnt en een heerijke temperatuur als we het balkon opstappen. Vandaag beginnen we rustig aan, eerst ontbijten op het balkon en een uitgebreid praatje met de eigenaren van het appartement. Daarna stappen we de auto in op weg naar Kassandra. We zitten in de provincie Chalkidiki dat de vorm heeft van de palm van een hand met 3 vingers: Kassandra is een eiland en Sithonia en Athos zijn schiereilanden die alle 3 naar het zuiden wijzen. We hebben de tomtom ingeprogrammeerd maar deze valt al snel uit. Wat blijkt, de adapter maakt geen goed contact met de sigarettenaansteker en wil niet meer bijladen. Dan maar zonder navigatie maar dat is wel heel erg wennen in het begin. Ik ben zo gewend om ermee te rijden in onbekende streken maar gelukkig kijk ik ook graag op kaarten. Nu moet ik wel want de wegen en de borden langs de weg zijn hier lang niet altijd duidelijk. Maar het is prima te doen, zomaar onafhankelijk van de techniek. En als we een zijweggetje zien dat ons aanspreekt rijden we er toch zo in, dat deden we met navigatie ook al.
Het kanaal naar Kassandra Strandje bij Nea Potidea op KassandraKassandra is een eiland omdat het van het vasteland afgesneden is door een kanaal waar een brug overheen loopt, de enige toegangsweg. Vandaar gaan we eerst naar het zuidwesten en dan van plaatsje naar plaatsje. Het eiland is erg toeristisch, er zijn vooral veel grotere hotels en complexen en de dorpjes zijn niet zo leuk als we ze vorig jaar op Korfu hebben gezien. Maar de natuur is wel mooi en de kusten zijn geweldig. We beginnen in Nea Potidea, het dorp net over de brug naar Kassandra.
De haven van Nea Potidea, Kassandra St. George kerk in Nea PotideaNea Potidea is de toegangspoort tot Kassandra en we rijden eerst eens helemaal langs het kanaal dat er bijna Hollands uiziet. Er is uiteraard een haventje zoals in vrijwel elk kustdorp in Griekenland. In 600 v.c. hadden de Korinthiërs hier al een kolonie gesticht maar het huidige dorp ontstond pas in 1922, nadat honderdduizenden Grieken uit Turkije wegvluchten. Velen ervan zochten hun toevlucht in het departement Chalkidiki waar we nu zijn. We wandelen een tijdje door het gezellige plaatsje en zoeken een terrasje bij de kust op.
Het opvangen van hars van pijnbomenLangs de westkust rijden we dan verder naar het zuiden en komen door diverse olijfboomgaarden en bossen waar het hars van pijnbomen wordt afgetapt. Deze hars wordt ook wel amber genoemd en als het hard is barnsteen, bekend van de fossiele insecten. De oude Grieken noemden het ook elektron omdat er statische electriciteit ontstaat bij wrijving. De kettingen, waar je veel Grieken mee ziet spelen, zijn hier vaak van gemaakt en worden komboli genoemd.
We komen met alle tussenstops maar tot halverwege het eiland voor we weer terug rijden naar ons tijdelijke thuis in Griekenland, het land dat de komende 4 weken ons thuis zal zijn. Het voelt al helemaal gewend.
Langs het strand van Nea Moudania Op het terras in Nea MoudaniaDe dagen erna gaan we verder met het verkennen van Kassandra maar we stoppen ook regelmatig even in Nea Moudania, een wat grotere stad waar we boodschappen doen en af en toe wat eten. Het is heerlijk weer, zo'n 26 graden, en we zijn de hele dag buiten (als we niet in de auto zitten). De derde dag zoek ik in Nea Moudania toch maar een garage op om een andere adapter voor de tomtom te kopen want ik mis de navigatie af en toe wel. Met handen en voeten worden we verwezen naar een winkel met auto-accessoires en vinden we wat we zoeken. Toch wonderlijk dat zoveel mensen hier geen Engels spreken.
Paliouri strand bij Chrouso, Kassandra Xina in het zuiden van KassandraWe maken aardig wat foto's op Kassandra maar we hebben weer eens een nieuwe camera, eentje die geen gpscoördinaten aan de foto's koppelt. In combinatie met de gps van de telefoon zou dat moeten kunnen, maar dat lukt me niet. Daardoor weten we soms niet meer precies waar we bepaalde foto's hebben genomen. Vroeger schreven we dat in een notitieblokje op maar op de een of andere manier denken we daar dit keer niet aan. Maar we doorkruisen het hele eiland van noord tot zuid en nemen af en toe een pauze om op het strand te liggen en wat te zwemmen.
St. Nicolaas kerk in St. Nicolaas, Kassandra Toeristenaccommodaties bij PaliouriWe rijden helemaal tot aan het zuidoostelijke punt van het eiland en tussen de dorpen Xina en St. Nikolaas zien we op een landtong een helderwitte kapel staan. Dit soort kapelletjes zie je wel vaker op zulke plekken, erg fotogeniek en ze worden dan ook meestal als trouwlocatie gebruikt.
Rond de dorpen zien we veel nieuwbouw, vrijwel allemaal voor buitenlanders, zowel te koop als te huur. Vooral Oost-Europeanen komen hier graag en we zien maar weinig westerlingen.
Paliouri strand op Kassandra Kerkje op KassandraEr zijn veel mooie stranden, vooral in het zuiden, en eigenlijk alleen in de buurt van dorpjes is het wat drukker. Kallithea aan de oostkust is wel het drukste dorp, het toeristencentrum van het eiland, maar ook hier vinden we de drukte nog wel meevallen. Nu zijn we natuurlijk (heel bewust) erg vroeg in het seizoen, in juli is het ongetwijfeld veel drukker. De strandjes waar we stoppen hebben we vrijwel voor onszelf. Ook de prijzen voor accommodaties zijn nu veel gunstiger, over de hele vakantie komen we op gemiddeld € 35 per nacht uit en het zijn steeds prima plekken.