Lies & Teije's reis website

Een kort ritje naar Drumnadrochit

Je bent hier: Home -> Europa -> Schotland -> Reisverslag Schotland -> 03 september

Schotland, najaar 2006, een kort ritje naar Drumnadrochit

Ook vandaag gaan we maar een kort ritje maken omdat we de auto niet teveel willen gebruiken. We hebben eerlijk gezegd geen idee hoeveel schade er wel of niet kan ontstaan door verder te rijden. In de garage scheen men het geen probleem te vinden dat we er 75 kilometer bij vandaan zitten, dus een beetje rijden schijnt wel te kunnen. Het is redelijk weer dus het lijkt ons wel wat om de Plodda Falls nog eens te bekijken, ten zuiden van het dorpje Tomich. De laatste paar kilometer gaan over een zandpad. Vlakbij is ook de weg naar Glen Affric, een prachtige vallei, maar daar zijn we al vaker geweest en het zal er wel druk zijn met wandelaars op zondag.
Paddestoelen bij Tomich Paddestoelen bij TomichHet is droog, maar dat het vochtig genoeg is zien we wel aan de vele paddestoelen die in het bos groeien. Men weet hier waarschijnlijk beter dan wij het verschil tussen eetbare en giftige paddestoelen, want er zijn genoeg mensen in het bos om ze te verzamelen. Ook staan hier reusachtige Douglassparren.
Plodda watervalDe wandeling naar de waterval is niet zo zwaar en is zeker de moeite waard, zeker als het de weken ervoor veel geregend heeft. Er is ook een brug over de waterval van waaruit je een spectaculair uitzicht op de kloof hebt, maar die is afgesloten en in onderhoud. Er staat alleen een bord bij en een lintje om de brug, maar als je wilt kun je er zo op klimmen. Lijkt ons niet echt verstandig, maar er zullen genoeg jongelui zijn die even stoer willen doen. Je hoort en leest regelmatig dat kinderen in Schotland tijdens een wandeling verongelukken door een val in een ravijn.
Bij TomichHet is een afgelegen gebied maar overal zijn wel sporen van bewoning te vinden, soms verstopt in de bossen, soms in het zicht vanaf de weg zoals deze naast een loch. Wij zijn best een beetje jaloers op de mensen die op zulke plekjes wonen, maar we gunnen ze het vooral van harte. Vroeger hebben we wel eens emigratieplannen gehad, maar nu houden we ons bij het reizen, daar zijn we ook heel tevreden mee.
Bij Mirjam en Bert, DrumnadrochitBert en Mirjam zijn twee Nederlanders die wel de stap hebben gezet en bijna 10 jaar geleden naar Schotland zijn verhuisd met hun 2 kinderen. We kennen Mirjam van ons Schotlandforum (kijk hier maar eens) en nu we toch in de buurt zijn lijkt het ons leuk elkaar eens in het echt te ontmoeten. Ze hebben een Bed & breakfast in Drumnadrochit hoewel ze allebei ook nog ander werk erbij doen.
Ongemerkt gaat de tijd voorbij en voor we het weten hebben we de hele middag met Mirjam zitten praten. Bert heeft één van hun zoons weggebracht en is pas aan het einde van de middag terug, maar dan staan wij al bijna op punt van vertrek. Van tevoren weet je nooit of het klikt met mensen die je alleen via de mail kent, maar dit is een reuze gezellige middag geworden. Misschien ook wel door de gedeelde liefde voor Schotland, dat is meteen een mooi gespreksonderwerp! En het grappige is dat er die dag nog meer mensen in het B&B verblijven die ook lid zijn van het forum, maar die lopen we mis omdat ze een dagje naar Skye zijn. Mirjam heeft waarschijnlijk al meer forumleden gezien dan wij! Wanneer we terugrijden komen we in Glen Urquhart een Nederlandse auto tegen waarvan de passagiers enthousiast naar ons zwaaien. We zwaaien ook uitbundig terug, maar het kunnen niet de forummers zijn, want die hebben een Schotse huurauto.
Ten westen van Loch Ness Ten westen van Loch NessOver de A833 rijden we over de hoogvlakte die westelijk van Loch Ness ligt terug naar Beauly. Hier staan veel minder huizen en het landschap bestaat vooral uit heuvels bedekt met heide, varens en kleine lochjes en hier en daar stukjes bos. Een ruig gebied en we zien genoeg mooie plekjes waar wij wel een vakantiehuisje zouden willen neerzetten.
RegenboogWe letten daar wel vaker op als we op reis zijn, maar we hebben nog nergens zoveel van dat soort droomplekken gezien als hier in Schotland!
Uit de wolken begint nu af en toe wat regen te vallen en we krijgen de ene na de andere regenboog te zien, soms ook dubbele. Ze kunnen heel snel verschijnen en weer verdwijnen en soms lijk je er vlakbij te zijn.
Als we in het hotel terugkomen zijn John en Rachel gearriveerd. Zij herkennen ons niet direct, wij hen wel. John kreeg in 2000 een epileptische aanval in de pub waarop Lies besloot om ook maar flauw te vallen. Als we het verhaal vertellen komt het bij hen ook weer naar boven en hebben we de grootste pret. John is ondertussen geopereerd en heeft geen aanvallen meer. Cathy geniet ondertussen van het feit dat de mensen die zij graag mag met elkaar in contact komen en we worden allemaal flink bemoederd.
Later praat ik een hele tijd met een man waarvan ik zeker weet dat hij van oorsprong Frans is, zo'n sterk accent heeft hij. Uiteindelijk blijkt hij een rasechte Schot te zijn die echter uit Aberdeen komt en het dialect daar schijnt weer heel anders te zijn dan in dit gebied. Ik dacht echt met een Fransman te maken te hebben en zelfs nog even dat ik gewoon voor de gek gehouden werd door iedereen.