Lies & Teije's reis website

Gorey - Cookstown (Wicklow mountains, Monasterboice, Noord-Ierland)

Je bent hier: Home -> Europa -> Ierland -> Reisverslag Ierland -> 21 december

Republiek Ierland en Noord-Ierland, december 2002, Gorey - Cookstown (Wicklow mountains, Monasterboice, Noord-Ierland)

Het weerbericht heeft mist en regen voorspeld, dus we slapen lekker uit (tot 9 uur) en ontbijten op ons gemak. Wanneer we naar buiten kijken hangt er wel wat mist, maar het is droog.
Aughrim, Wicklow MountainsBij Arklow rijden we de Wicklow Mountains in, een heuvelachtig gebied dat bijna tot aan Dublin loopt. In Aughrim komen we in deze nieuwbouwwijk uit die er toch heel wat leuker uitziet dan vele wijken in Nederland.
Valley of Glenmacnass Valley of GlenmacnassHet gebied van de Wicklow Mountains wordt ook wel de Tuin van Ierland genoemd. Het moet een prachtige regio zijn met een afwisselend landschap. Wij merken alleen de hoogteverschillen en hebben vaak niet meer dan 50 meter zicht, wat het landschap een mysterieus tintje geeft. Van de bergen en groene dalen, de riviertjes en meren krijgen we vrijwel niets te zien dan een schimmig beeld.
In de buurt van Sally Gap, in de verlaten Valley of Glenmacnass zien we nog een glimp van een waterval. Het is alsof we door een spooklandschap rijden.
De weg lijkt eindeloos lang wanneer je door de mist rijdt, maar ineens dalen we snel af en voor we het weten zitten we in Dublin. Een volgende keer willen we deze route graag opnieuw rijden met wat helderder weer. We gaan echter niet het centrum van Dublin in, dit keer zijn we niet op stedentrip. Via de ringweg nemen we de N2 naar het noorden, richting Newgrange.Na een korte pauze in Slane gaan we op zoek naar de beroemde prehistorische grafheuvels die hier liggen, de graven van Newgrange, Knowth en Dowth.
Grafheuvel van DowthDeze graven zijn rond 2500 v.Chr. gebouwd en omstreeks 860 geplunderd door de Vikingen. Op 21 december (he, dat is vandaag!) schijnt 's ochtends (oh, we zijn al te laat) de zon precies 17 minuten lang door een lichtkoker boven de deur van de Newgrange grafheuvel de grafkamer in. Helaas, volgens onze reisgids is deze gebeurtenis de komende tijd niet meer te volgen omdat bezoekers zich al voor de komende 10 jaar zouden hebben aangemeld. Uiteindelijk, na lang zoeken door het gebrek aan wegwijzers, vinden we de grafheuvel van Dowth, zie de foto rechts. Het gebied is afgezet en alleen met inzoomen kunnen we deze foto maken; een kleine teleurstelling.
MonasterboiceDus rijden we maar weer verder naar ons volgende doel: Monasterboice, beroemd door de begraafplaats met Keltische kruizen. Vroeger stond hier een 5e eeuws klooster, maar dit werd verwoest door een brand in 1097. Toch bleef het klooster nog bestaan tot 1122. Ik (Teije) ben nog zo optimistisch zonder jas rond te gaan lopen, maar na een paar minuten wordt dat toch wel erg koud. Hoe moeten de bewoners dat vroeger hebben ondervonden, die kou en die nattigheid? Het kan nooit gezond geweest zijn...
Monasterboice MonasterboiceDe drie grootste Keltische kruizen van Ierland staan hier en we hebben van alledrie een foto genomen uiteraard, ondanks de nattige kou. Meer info over deze versierde kruizen vind je op andere websites. (Bijvoorbeeld op celtarts.com.)
MonasterboiceTussen de ruïnes van het klooster staat nog een 33 meter hoge toren (round tower). Deze dateert uit de 9e eeuw evenals zo'n 70 andere vergelijkbare torens die door heel Ierland verspreid staan en gebouwd zijn om binnenvallende Vikingen tijdig te kunnen ontdekken en om evt. schatten (vnl. boeken) in op te slaan. Ik kan het niet zo snel meer terugvinden, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat hierdoor meerdere middeleeuwse Ierstalige boeken zijn gered, omdat de Vikingen daar toch niet in geïnteresseerd waren.
Na dit bezoek hebben we in dit gebied ook niet veel meer te zoeken en besluiten we richting Noord-Ierland te reizen. Misschien dat we dan morgen nog de Giant's Causeway aan de noordkust kunnen bezoeken. Op zoek naar een tankstation passeren we ongemerkt de grens. Omdat ik uitga van de benzineprijs in eurocenten (ongeveer € 0,80 per liter) denk ik nog in de republiek te zijn bij een benzinestation waar de prijs ook ongeveer 0,80 is. Maar dan blijkt dat we toch al in Noord-Ierland zijn en dat de prijs in ponden en pennies is, dat wil zeggen 60% duurder dan in Ierland (1 pond is ongeveer € 1,60 op dit moment). In oude guldens omgerekend scheelt dat toch bijna ƒ 40,- op een tank benzine!
Hotel CookstownVia Armagh (de eerste cirkel is rond, hier kwamen we de eerste avond ook al doorheen) rijden we verder naar het noorden, tot aan Cookstown waar maar 1 hotel open blijkt te zijn. Het ziet er luxueus uit en ook de prijs is ernaar: £ 95, oftewel € 152!
Hotel CookstownHet is niet eens de meest luxe kamer die we hebben gehad, we zitten een paar kilometer van het stadje af en het is beredruk in de bar. En oh ja, we moeten ook nog een heel eind lopen naar de bar vanaf onze hotelkamer.
Hotel Cookstown Hotel CookstownGelukkig hebben we in de republiek Ierland vrij veel goedkope hotelletjes gehad, dus we nemen het maar voor lief. Maar voortaan gaan we toch even verder zoeken. Voor Lies is het het duurste hotel tot nu toe waar ze ooit in verbleven heeft, dus toch maar een paar extra foto's! En we hebben heerlijk geslapen.