Lies & Teije's reis website

Tralee - Glengarriff (Dingle schiereiland, Ring of Kerry)

Je bent hier: Home -> Europa -> Ierland -> Reisverslag Ierland -> 18 december

Republiek Ierland en Noord-Ierland, december 2002, Tralee - Glengarriff (Dingle schiereiland, Ring of Kerry)

Wanneer we opstaan zien we al aan de lucht dat het mooi weer gaat worden en het is ook lang niet zo koud als gisteren. We vertrekken vroeg uit Tralee en zijn binnen een paar minuten op het schiereiland Dingle.
Connor Pass, Dingle Connor Pass, DingleHet is een prachtig, maar onherbergzaam gebied. We rijden eerst langs de noordkant door de Connor Pass (zie de foto's) naar het plaatsje Dingle. Het dorpje ligt ingeklemd tussen de oceaan en de heuvels.
Dingle schiereilandAf en toe schuift er een wolk voor de zon, maar de meeste tijd hebben we prachtig weer en fantastische uitzichten en luchten zoals hiernaast. Hoewel Dingle onherbergzaam is, staan er toch weer overal huisjes.
Iveragh, Ring of KerryVia de zuidkant van het eiland rijden we over de heuvelachtige weg via het plaatsje Inch naar Castlemaine vanwaar we het volgende schiereiland opgaan, Iveragh met de beroemde Ring of Kerry. Deze weg loopt voornamelijk langs de kust en gaat rond het hele schiereiland. Hier en daar nemen we wat binnenwegen om wat hoger in de bergen te komen.
Iveragh, Ring of KerryDit is misschien wel het groenste deel van Ierland dankzij het milde klimaat. Nog steeds zien we overal palmbomen. Oh, kon ik er maar een paar meenemen. Een beetje zichzelf respecterende Ier heeft minstens 1 palmboom in de tuin staan, zo lijkt het hier wel.
Het schiereiland kent vele verschillende landschappen, van woeste bergen tot hoge kliffen bij de zee, golvende stukken land, maar overal is het groen. Sommige stukken van de weg lopen vlak langs de oceaan, anderen door het binnenland en natuurlijk lopen de schapen en geiten hier los, dus ook over de weg. Het is geen toeristenseizoen en dus rustig. 's Zomers schijnt het erg druk te kunnen zijn op deze route.
Iveragh, Ring of Kerry Iveragh, Ring of KerryAdembenemende luchten en vergezichten, we krijgen er niet genoeg van. Het schijnt hier vaak slecht weer te zijn, maar wij merken daar niets van. Dit is een prachtig wandelgebied, maar daarvoor zijn we hier dit keer niet.
WatervilleWaterville is een aardig dorpje waar Charlie Chaplin vroeger af en toe kwam. Er staat nog steeds een beeld van hem bij de weg. Maar om daar nou een foto van te nemen... dan maar een mooi huis.
Sneem SneemAan de zuidkant van het schiereiland komen we door het dorpje Sneem dat er prachtig uitziet met alle huisjes in verschillende kleuren geverfd. De schoonheidscommissies in Nederland zouden het waarschijnlijk afkeuren, maar het heeft wel wat vrolijks. En alweer valt me op dat de huizen zo goed onderhouden zijn.
De westkustDoor de combinatie van zee, bergen, bossen, riviertjes en de mooie luchten genieten we volop, de hele dag door. Heerlijk ook die vrijheid om door zo'n gebied heen te kunnen rijden (ok, eigenlijk hoor je hier misschien te wandelen, maar per auto is ook wel prettig).
De westkust De westkustDe wegen zijn wel uiterst belabberd en we moeten regelmatig grote kuilen omzeilen. Ook is het oppassen geblazen op de smalle stukken (en dat zijn er veel) met tegemoetkomend verkeer.
De Romeinen zijn Ierland vroeger niet binnengevallen, die hadden hun handen vol aan de Britten en vooral de woeste Schotse stammen. Voordeel hiervan is dat de Ieren lange tijd hun eigen cultuur hebben kunnen ontwikkelen, zonder Romeinse invloeden, nadeel (zoals de Ieren zelf zeggen) is dat ze daardoor geen betere wegen hebben.
Turner’s Rock pass in the Caha MountainsVanaf Kenmare rijden we nog een eindje naar het zuiden, over een hangbrug en dan de bergen weer in. We stijgen tot ruim 300 meter op de mooie Turner's Rock pas in de Caha Mountains. Het is een prachtige, maar soms heel steile route met alweer veel groen en iets voorbij de top zien we dit grappige huisje en houten beeld: een vrouw die over het dal uitkijkt.
In Glengarriff duiken we eerst even een pub in waar we 10 Nederlandse 2-euromunten omruilen voor Ierse. Langzamerhand krijgen we zo steeds meer komplete Ierse setjes voor allerlei kennissen thuis. Glengarriff is erg op het toerisme gericht en we vinden een luxe hotel voor een redelijke prijs. 's Zomers kun je hier mooie boottochten door de Bantry baai maken. Vanuit onze kamer hebben we een mooi uitzicht over de zee, maar het is al behoorlijk donker, dus veel hebben we daar niet aan. 's Avonds vermaken we ons in de hotelpub. Het is ons meer opgevallen dat veel hotels een pub hebben waar ook veel lokale bezoekers komen. Wijzelf zouden in Nederland niet snel een hotel binnengaan om wat te drinken.We gaan niet al te laat naar bed, want morgen willen we er weer vroeg uit om ook het Beara-schiereiland rond te rijden voordat we weer terugrijden richting oosten en noorden. Maar we zijn blij dat we in ieder geval tijd hebben gehad voor Dingle en de Ring of Kerry: dit gebied mag je absoluut niet overslaan wanneer je hier op vakantie bent!