Lies & Teije's reis website

Nog een dagje strand en de auto gerepareerd

Je bent hier: Home -> Europa -> Frankrijk -> Reisverslag Frankrijk -> 22 juni

Frankrijk, zomer 2006, nog een dagje strand en de auto gerepareerd

Vanmiddag moeten we met de auto naar de garage, dus we hebben maar besloten vanochtend een laatste bezoek aan het strand te brengen. De lucht is alweer wat grijzig, maar vooral de wind is erg hard vanuit het binnenland aan het waaien.
Lies in de Middellandse Zee De kustlijn bij NarbonneWe worden gewoon gezandstraald als we eenmaal op het strand liggen en het wordt met de minuut erger. Echt alles zit onder het zand, onze ogen en oren zitten er vol mee en het doet gewoon pijn aan de huid. Na minder dan een uur gaan we dan ook naar de camping terug, dan maar gewoon rustig in de beschutting van de bomen zitten.
Rijstvelden bij NarbonneTeije gaat alleen naar Narbonne, zonde om op een industrieterrein met z'n tweeën te gaan zitten wachten tot de auto klaar is. Onderweg maakt hij nog wat foto's, zoals van dit rijstveld, dat we in deze streken niet verwachten. Er zijn hier veel inhammen aan de kust, maar dit moet wel zoet water zijn, want wij weten niet beter dan dat rijst alleen in zoet water groeit. Maar even zoeken op internet laat zien dat er wel experimenten zijn met het verbouwen van rijst in zout water, maar niets over deze streek in combinatie met rijst.
Bij de garage is het een kwestie van wachten en al snel blijkt dat de bestelde remklauw de verkeerde is. Jammer, want in Nederland kost die twee keer zoveel, hier was het € 75 inclusief montage geweest. Ze maken hem grondig in de olie helemaal schoon en zo kunnen we hopelijk weer een paar weken vooruit. Maar goed, we hebben weer nieuwe remschijven en -blokjes, dus we hoeven in de Alpen niet bang te zijn ineens van een berg af te glijden zonder remmen. Natuurlijk moeten we de eerste duizend kilometer wel rustig aan remmen, maar die 1000 kilometer hebben wij zo weer gehad met al onze toertochten tijdens de vakantie! De kosten zijn wel wat hoger dan eerst werd gezegd: € 290 armer rijden we weg bij de garage!
Sluis in het Canal du MidiOp de terugweg maak Teije toch nog even een foto van het Canal du Midi, waar we nu al een paar keer zijn langsgekomen. De Romeinen hadden al plannen om de Middellandse Zee met de Atlantische Oceaan te verbinden via een waterweg, maar pas in de 17e eeuw werd er echt werk van gemaakt. Het gedeelte bij Narbonne schijnt één van de latere verbindingsstukken te zijn geweest. Echt breed is het kanaal niet, maar je kunt er prachtige boottochten over maken, zelfs een eigen boot huren voor een paar dagen om een gedeelte van de rustige route te verkennen.
We rekenen alvast af bij de receptie, want morgen vertrekken we alweer, richting Franse Alpen. We moeten € 13 per nacht betalen voor een standplaats, auto en twee personen, inclusief electriciteit, dus niet echt duur. Daarna zoeken we nog even het restaurant op voor een drankje en dan weer naar de tent. En nu maar hopen dat het vannacht niet gaat regenen, want dat is de afgelopen dagen 's nachts vaak gebeurd. We willen natuurlijk het liefst wel met een droge tent op pad.