Lies & Teije's reis website

Naar Tautavel en de Corbières (en naar de garage)

Je bent hier: Home -> Europa -> Frankrijk -> Reisverslag Frankrijk -> 20 juni

Frankrijk, zomer 2006, naar Tautavel en de Corbières (en naar de garage)

Al een tijdje weten we dat de remblokjes van onze auto vrijwel af zijn en we gaan vanmorgen eerst naar een Peugeot garage in Narbonne. De lucht is grijs, dus aan het strand gaan liggen zit er vandaag alweer niet in. In de garage worden we vriendelijk geholpen, maar ze hebben het druk en we moeten aan het einde van de middag maar terugkomen. Dus gaan we eerst nog wat doen en rijden naar Tautavel, een route die we gisteren gedeeltelijk ook al hebben gereden. Bij Tautavel is de oudste mensachtige van Europa gevonden (la Caune de l'Arago), 450.000 jaar oud en uiteraard hoort daar een museum bij dat we graag willen zien. Het lag gisteren op de route, maar toen waren we laat en hadden geen tijd meer.
Onderweg worden we nog geflitst terwijl we helemaal niet te hard rijden, 85 in plaats van de toegestane 90 kilometer per uur. Op de andere weghelft zijn een paar motorrijders voertuigen aan het inhalen en zijn zij het die te hard rijden. Hopelijk denkt de flitspaal daar ook zo over, anders moeten we in ons beste Frans dat hele verhaal gaan uitleggen. En onze tomtom had ons al gewaarschuwd dat die flitspaal er aan kwam, dus wij zijn geheel onschuldig!
Onze timing is vandaag niet al te goed want het museum is tussen de middag gesloten. Gelukkig ligt er een restaurant vlakbij en het hele dorp schijnt hier te lunchen, zo druk is het met Fransen. Wij willen graag alleen een soepje eten, zoals we zo graag doen als we op vakantie zijn, maar er zijn alleen uitgebreide maaltijden te krijgen. De Franse keuken is wat dat betreft niet aan ons besteed, we willen alleen een soepje met wat stokbrood! Lijkt ons typisch Frans, maar we zijn nog maar weinig plekken tegengekomen waar de Fransen dat zelf ook vinden. Een hele maaltijd eromheen schijnt erbij te horen.
Prehistorisch museum, Tautavel Prehistorisch museum, TautavelAls het museum opengaat krijgen we een audiogids mee die ook in het Nederlands uitvoerig verteld over alle objecten die ten toon worden gesteld. Het meest tot de verbeelding spreken toch de reconstructies van de leefomstandigheden van de mensen door de vele duizenden jaren heen. Hoewel, Teije kan zijn ogen niet afhouden van al die stenen die ooit, lang geleden, bewerkt zijn door menselijke handen om het leven wat aangenamer te maken. Wat wil hij nou, typen op de computer of stenen vuistbijlen maken?
Prehistorisch museum, Tautavel Prehistorisch museum, TautavelIn het museum wordt veel verteld over de technieken die worden gebruikt in de archeologie, er zijn heel veel prehistorische vondsten te zien en er wordt een beeld geschetst hoe men in de prehistorie wist te overleven in dit gebied. Uiteindelijk werd het niet deze tak van de mensheid zijn die zou overleven, tegenwoordig denkt men dat de huidige mensheid afstamt van een voorouder die pas 80 tot 60.000 jaar geleden Afrika verliet.
Kasteel van Aguilar Vlakte in CorbièresOp de terugweg komen we weer langs het kasteel van Aguilar en rijden door de noordelijke vlakten van Corbières terug naar Narbonne. We gaan nog langs bij de Abbaye de Fontfroide, wat een bijzonder mooie abdij moet zijn, maar we zijn al te laat voor de laatste rondleiding en we krijgen de gebouwen nergens te zien, ze zijn verborgen in een vallei.
Terug bij de garage moeten we een tijd wachten en dan blijkt dat de rechter remklauw ook helemaal vast zit en de remschijven zodanig beschadigd zijn dat de garage alleen maar nieuwe remblokjes wil plaatsen als de schijven ook vervangen worden. Tja, wat doe je dan... ze zien er inderdaad niet al te best uit, tenminste aan één kant. Het moet dan maar, en een nieuwe remklauw voor € 70 lijkt ons een koopje, dat kost in Nederland al gauw het dubbele. Maar het moet wel eerst besteld worden en donderdagmiddag moeten we maar weer terugkomen. Er wordt speciaal iemand bijgehaald die het hele verhaal ook nog eens in het Engels voor ons vertaald. Voor € 285 moeten we dan weer helemaal op orde zijn met onze auto, wat wel prettig is als we straks ook nog een stukje Alpen willen doen.
Dorpsplein in GruissanIn Gruissan maken we nog een stop om het dorpje wat beter te bekijken en het is een erg aardig plaatsje, als je tenminste in het oude gedeelte blijft. Meer naar het noorden bevinden zich de attractie- en vakantieparken en plekken die alleen voor badgasten interessant zijn.
In de loop van de avond klaart de lucht weer wat op en wordt het helder. Het is ook nog steeds warm, misschien dat we morgen wel weer een stranddag kunnen gaan houden. Veel strand hebben we nog steeds niet gezien terwijl we hier toch al een aantal dagen zijn. Dat hadden we toch anders gepland.