Lies & Teije's reis website

Vezelay en dan naar de Auvergne

Je bent hier: Home -> Europa -> Frankrijk -> Reisverslag Frankrijk -> 07 juni

Frankrijk, zomer 2006, Vezelay en dan naar de Auvergne

Het is vakantie, dus we staan later op dan normaal. Hoewel, soms staan we juist veel vroeger op omdat het vakantie is en we heel veel willen doen. Het zonnetje lacht ons in ieder geval toe en het aangekondigde luxueuze buffet dat bestaat uit droge broodjes met een jammetje bederft ons plezier dan ook niet.
De basiliek van VezelayWe hoeven vandaag niet zo erg ver te rijden want een camping zuidelijk van Clermont-Ferrand is ons doel. Op weg daarheen gaan we eerst naar Vezelay, een rustig dorpje in Bourgondië, dat tegen een 300 meter hoge heuvel aanligt met op de top een bekende basiliek. Het dorp is al meer dan 1000 jaar een pelgrimsstadje en bedevaartoord. Het was een verzamelplaats voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostela. Via een smal en steil weggetje rijden we door het dorp naar het plein waar de grote kathedraal boven het dorp en de omliggende valleien uittorent.
Hoewel er tegenwoodig maar zo'n 500 mensen wonen, heeft het dorp een rijke en ook tragische historie. Zo kwamen in 1120 meer dan 1000 pelgrims om toen de kerk in vlammen opging. In 1146 was hier een grote menigte verzameld, tegen de hellingen aan, die werd opgeroepen door Bernard van Clairvaux tot de 2e kruistocht naar Israel. Latere kruistochten (1189, 1248 en 1270) vertrokken vanuit Vezelay, zonder veel resultaat te hebben overigens.
De basiliek van Vezelay VezelayHet is behoorlijk rustig in het dorp, we hadden veel meer toeristen verwacht, maar het is nog vroeg in het seizoen. Op ons gemak bekijken we de basiliek Sainte Marie-Madeleine en het dorp. In de catacomben van de kerk zien we relikwieën maar of daarbij ook de botten van Maria Magdalena bij zaten, zoals de legende vertelt, weten we niet.
Uitzicht vanaf VezelayIn de Middeleeuwen is dit dus een beroemde plek geweest waar uiteraard ook beroemde mensen heentrokken zoals Thomas Beckett en Franciscus van Assisi. En in 1146 moet het een waar spektakel zijn geweest met duizenden kruisvaarders die de hellingen bezetten en in extase waren omdat ze weer iets hadden om tegen te vechten. Historische momenten om kippenvel van te krijgen als je het je voorstelt dat het op deze plek gebeurde, hoewel wij persoonlijk de middeleeuwse en hedendaagse kruistochten zien als behoorlijk zwarte bladzijden in de geschiedenis.
In de zon op het terrasIn een klein dorpje pauzeren we voor een kop koffie in het zonnetje maar we kijken raar op wanneer de eigenaar ons geld niet wil aannemen: we hebben nog 2 briefjes van 5 euro op zak, allebei vals volgens de beste man. Na een hele discussie accepteert hij toch 1 van de 2 briefjes mede omdat er geen pinautomaat in het dorp is. Het andere briefje bewaren we maar en laten we thuis wel eens checken. We weten nog waar we de vijfjes als wisselgeld hebben gekregen, zou die winkelier een handeltje hebben?
We moeten ook weer nodig gas tanken, dus het wordt ook wel tijd om te pinnen. Een pinautomaat is snel gevonden, bij vrijwel iedere bank is er wel één. En ook een tankstation met gas vinden we sneller dan verwacht! Was het 15 jaar geleden nog zoeken naar achteraf gelegen plaatsen waar de gastank dan ook nog vaak achteraf verstopt stond, nu hebben steeds meer pompstations lpg (of GPL zoals de Fransen het noemen). En de Hollanders-paranoia schijnt ook voorbij te zijn. Vroeger mocht je vaak niet zelf tanken en moest je wachten tot je geholpen werd. Omdat die Hollanders de neiging hebben om er vandoor te gaan zonder te betalen, legde een pomphouder me ooit eens uit.
Kasteel bij Chouvigny Het Sioule dalWe stomen nu eerst even over de N9 door naar het zuiden, de Auvergne in, om bij Gannat af te slaan naar de eerste kloof van deze reis, de Gorges de la Sioule. We hebben het lieflijke Bourgondië met z'n zacht glooiende heuvels nu achtergelaten en de streek wordt wat ruiger. We weten dat er ergens in de kloof een kasteel staat, maar we zijn toch verrast als we het vanaf een parkeerplaats ineens zien liggen op een afstand, we waren het alweer bijna vergeten omdat we zo van de natuur aan het genieten waren. De Sioule is een riviertje dat de rotsen aardig heeft uitgesleten en daardoor een steil en diep dal heeft gevormd.
Bloemen op de rotsenWe zitten nu in het noordelijk deel van het Centraal Massief, een berggebied in het hart van Frankrijk met veel uitgedoofde vulkanen. Maar behalve vulkanisch gesteente zoals graniet komt er ook veel kalksteen voor waar bomen en planten zich op wonderbaarlijke wijze aan vast kunnen hechten en zomaar vanuit de steen lijken te groeien. Wij zijn nog nooit in deze streek geweest maar het schijnt een geliefd oord voor Nederlanders te zijn.
Rocher kasteelBij Rocher komen we ons tweede kasteel al tegen, we zijn blij dat we niet de ambitie hebben alle kastelen in Frankrijk te bezoeken, dat zijn er net te veel. In de Auvergne zijn vooral veel compacte kastelen en ruïnes uit de 13e eeuw te bezoeken die vaak strategisch op onherbergzame toppen staan . Wij nemen dit keer genoegen met een foto. We voelen ons al helemaal weg uit Nederland en genieten van de heuvels en dalen en merken alweer dat onze auto eigenlijk iets te licht is voor dit werk. Vervelend voor de mensen achter ons op de weg, maar tja, daar kunnen wij verder ook even niets aan doen.
We proberen nu naar de geplande camping te komen zonder tolwegen te nemen, maar onze tomtom wil ons daarbij door wel hele steile en erg smalle weggetjes in de buitenwijken van Clermont-Ferrand sturen en uiteindelijk lukt het ook wel, maar we zijn regelmatig ongehoorzaam aan onze navigator. Jammer dat er geen strafpunten-systeem in zit, bijvoorbeeld dat de stem wat strenger of geïrriteerder wordt als je een paar keer een aanwijzing niet opvolgt, dat zou het toch al heel wat reëler maken! Misschien een tip om als optie bij de software te leveren!
Zo, de tent staat, in OrcetOp internet hebben we van tevoren al een camping uitgezocht die ons wel wat leek en iets voor 7 uur arriveren we op Le Clos Auray in Orcet, iets onder Clermont-Ferrand. We worden in het Nederlands ontvangen en mogen zelf een plek uitzoeken. De staanplaatsen zijn allemaal flink groot en we vinden een leuk plekje achteraf. Van tevoren hebben we al een keer geoefend om de nieuwe tent om te zetten die een stuk groter is dan de vorige en we doen er 45 minuten over. En zijn daarna ook helemaal bezweet want het is hier al stukken warmer dan gisteren toen we vertrokken. Om 11 uur zitten we nog lekker buiten, de vakantie is echt begonnen!