Lies & Teije's reis website

Door het Dartmoor National Park naar de zuidkust

Je bent hier: Home -> Europa -> Groot Britannië -> Reisverslag Groot Britannië -> 14 september

Groot Britannië, zomer 2005, door het Dartmoor National Park naar de zuidkust

Na een lekker ontbijt stappen we naar buiten de motregen in. Het blijft ook de hele ochtend wat grijs en miezerig en het uitzicht is beperkt als we over kleine weggetjes richting Plymouth rijden. Bij Tavistock slaan we af, het Dartmoor national park in en al snel rijden we over een hoogvlakte in dichte mist. Het moet een ruig gebied zijn, maar we krijgen er zo niet veel van te zien.
Dartmoor National Park Dartmoor National ParkHet park staat ondermeer bekend om de halfwilde pony's die er leven en als de mist wat optrekt krijgen we er een stel te zien. Jonge veulens die dartelend spelen en één zeer nieuwsgierige pony die z'n hoofd maar al te graag door het raam wil duwen. Als we het raam dichtdoen, begint hij aan de auto te knagen en we zien later 3 dikke strepen in de lak. Volgens de garage € 500 om weer te herstellen. Maar goed, we hebben de wilde pony's wel gezien!
Nu de mist wat optrekt zien we gelukkig wat meer van het landschap en het ziet er inderdaad oud uit, een beetje 'oerig'. In de oudheid werd dit gebied druk bewoond en er schijnen nog allerlei overblijfselen zoals graven en steencirkels te zijn, maar daar hebben wij deze keer geen tijd voor.
De kathedraal van Exeter ExeterDe lucht klaart steeds meer op en in Exeter kunnen we weer buiten zitten voor een bak koffie en een soepje. We maken nog even een wandeling door de hoofdstad van Devon die in de 2e wereldoorlog zwaar gebombardeerd is. De kathedraal is buiten schot gebleven en ook de Underground Passages, een 14e eeuws gangenstelsel dat vroeger werd gebruikt voor de watervoorziening.
Lulworth Cove Lulworth CoveVanuit Exeter rijden we via Dorchester naar Lulworth Cove, een bijna cirkelvormige baai die er in het zonnetje prachtig bijligt. De zachte kalksteen is in de loop van miljoenen jaren weggesleten en heeft zo deze baai achtergelaten. Een mooi plekje om wat rond te wandelen.
Lulworth CoveUit onze uitgebreide Zuid-Engeland gids weten we dat we nog iets in dit gebied wilden zien, maar helaas we weten niet meer wat en het boekje zijn we ergens verloren. Achteraf komen we erachter dat het Corfe Castle is waar we nog heen hadden gewild, maar dat hebben we dus gemist. Maar we hebben wel weer een mooi stukje kust gezien.
Hotelkamer in ArundelNa deze wandeling nemen we de grotere wegen om wat sneller naar het oosten te gaan en vanaf 6 uur beginnen we met het zoeken naar een hotel. Het is 's avonds toch killer en wat vochtig en voor één nacht willen we geen tent opzetten. Maar het lijkt wel steeds moeilijker te worden om iets te vinden. Pas na het invallen van de duisternis (tegen half 9) vinden we in Arundel een kamer voor £ 90, de duurste overnachting deze vakantie, maar het goedkoopste dat we konden vinden. En we zijn heel wat hotels bij langs geweest in een straal van 30 kilometer!