Lies & Teije's reis website

Theedrinken bij Ismael, de Philae tempel

Je bent hier: Home -> Afrika -> Egypte -> Reisverslag Egypte -> 18 januari

Egypte, januari 2004, theedrinken bij Ismael, de Philae tempel

We hebben beloofd vanochtend thee te gaan drinken bij Ismael en na enig zoeken vinden we hem in een klein zijstraatje. Een behulpzaam jochie sleept ons mee naar een klein deurtje en roept wat naar binnen. Even later zien we Ismael verschijnen en een oude vrouw gluurt om een hoekje, misschien wel zijn moeder. Hij brengt ons naar een kamertje boven en gaat thee zetten terwijl wij ons installeren op de kussens die op de grond liggen.
We moeten een tijdje wachten, dus praten we over deze heerlijke vakantie die voor ons gevoel nog lang niet afgelopen is, zeker niet nu we hier bij een Egyptenaar thuis zitten.
Bij Ismael thuisHij is een praatgrage maar vooral ook wel wijze man die over veel dingen heeft nagedacht en een duidelijke eigen mening heeft. Hij is een soort van Egyptische neo-hippie: make love, not war. Hij heeft geen goed woord over voor de manier waarop Egypte momenteel gerund wordt en de corruptie die er heerst. Al die politie, zo zegt hij, is er niet om jullie, toeristen, te beschermen, maar de machtigen en rijken die bang zijn nog meer geld te verliezen wanneer er geen toeristen meer komen.
Het is al in de middag wanneer we weer weggaan en Lies heeft zelfs een voetmassage gehad. Toch zitten we een volgende keer liever in de buitenlucht met dit mooie weer dan in zo'n klein kamertje, hoewel het ook goed is om eens binnen in zo'n huis te kijken.
Het is tijd om onze belofte aan Mohammed, taxichauffeur voor het Cataract hotel, in te lossen: hij mag ons langs de stuwdammen rijden, naar Philae en de onvoltooide obelisk. Hoewel, hadden we hetzelfde ook niet aan Ramadan, een andere chauffeur beloofd? We worden al net zo gemakkelijk met beloftes als de Egyptenaren.
Philae tempel Philae tempelBij Philae krijgen we het aan de stok met een kapitein die 2 euro per persoon wil hebben voor een boottochtje van 10 minuten naar het eiland waarop Philae ligt. Maar we komen er toch en wandelen rustig door de grote Isistempel en de vele kleinere gebouwen die allemaal vrij 'recent' zijn.
Philae tempelEen aantal bouwwerken is zelfs door Romeinse keizers gebouwd die zich hiermee enigszins farao, dus ook goddelijk, wilden voelen. Opmerkelijk in Philae zijn de reliëfs: die springen net iets driedimensionaler uit de muur dan in de oud-Egyptische tempels. Toch heeft men geprobeerd de tempelindeling en de vertellingen zo authentiek mogelijk weer te geven. Aan de versierselen bovenaan de zuilen zie je het beste de speelsere Griekse en Romeinse invloeden.
Philae tempelNa de bouw van de oude Aswandam kwam Philae een groot deel van het jaar gedeeltelijk onder water te liggen en bij de bouw van de nieuwe Aswandam verdwenen er nog veel meer tempels. Een gedeelte hiervan is door de Unesco verplaatst en Philae werd ook meegenomen omdat de tempel toch wel bijzonder fraai is. Vijf jaar heeft men er over gedaan om alle gebouwen in stukken te zagen en op een hogergelegen eiland weer op te bouwen.
De stuwdammen zelf zijn staaltjes van techniek maar om er nou speciaal naar te gaan kijken, nee, daarvoor zijn we er niet voldoende in geïnteresseerd. We zien ze van niet al te grote afstand, evenals het Russisch-Egyptische monument bij de Hoge Dam, maar dat is wel voldoende.
Woestijn bij Aswan Aswan granietgroeveWanneer we naar de onvoltooide obelisk rijden komen we nog door een stukje rotswoestijn. Ik kan me nog herinneren dat ik vanuit Aswan een paar kilometer door de woestijn moest lopen om er te komen, nu is alles helemaal volgebouwd!
De onvoltooide obeliskZelfs van de granietgroeve, die rond 3000 v.Chr. al gebruikt werd, is vrijwel niets meer over. Aan alle kanten is bebouwing en de laatste stukken graniet worden gedolven. Op de foto de onvoltooide obelisk. Tijdens het uithakken kwamen er barsten in en men is er mee gestopt. Anders zou het met 42,5 meter de grootste obelisk van Egypte geworden zijn. Welke farao de obelisk had besteld is onbekend.
AswanOnze chauffeur maakt nog even een ommetje door de zuidelijke wijken van Aswan en rijdt ons naar een hoge plek vanwaar we een mooi overzicht over de stad en Elephantine hebben. Ik blijf er versteld van staan hoe groot Aswan geworden is. Iets van de oude charme is toch weg.
De Nijl bij AswanUiteraard wil Mohammed graag nog een fooi bovenop de toch al hoge prijs, dus die krijgt hij niet. Aan z'n lichaamsomvang te zien krijgt hij genoeg te eten. Wij zetten ons weer op het terras van het Old Cataract om de laatste uren daglicht naar de Nijl te kijken. Urenlang kunnen we hier zitten zonder ons te vervelen.
Restaurant Panorama, AswanBij het Panorama restaurant langs de Nijl gaan we weer eten. Aan groente hebben we deze vakantie geen gebrek.Het is donker wanneer we weer teruglopen naar het hotel en we slaan de toeristenlokkers dit keer anders af: wat, 5 pond voor een koets? Dat is veel te weinig, daarvoor moet je hem echt niet wegdoen. Of: nee, ik ben zelf taxichauffeur dus ik heb geen taxi nodig. We zijn best wel moe van deze dag en worden een beetje melig.
We gaan vroeg naar onze hotelkamer toe. Ik ben gek op alles wat maar Egyptisch is, maar vandaag heb ik toch een beetje last van tempelmoeheid en wat moeite met de verkopers.