Lies & Teije's reis website

We vliegen naar Cyprus en gaan naar Platres

Je bent hier: Home -> Europa -> Cyprus -> Reisverslag Cyprus -> 15 februari

Cyprus, februari 2001, we vliegen naar Cyprus en gaan naar Platres

Lies op SchipholHet kille en natte Nederland ontvluchten, dat is de bedoeling. En zo zitten we daar op Schiphol, op weg naar Cyprus. We zijn geen van beide ooit op Cyprus geweest; maar er zijn meer nieuwigheden op deze reis: voor het eerst in bijna 10 jaar reizen we weer eens met de trein, een ervaring op zich en we zijn zo gelukkig maar een half uur vertraging te hebben. En voor Lies is het de eerste keer vliegen. Dus een laatste sigaret vlak voor het vertrek moet de zenuwen nog een beetje doen bedaren.
We hebben beloofd nog even met het thuisfront te bellen, maar ineens komen we erachter dat we de mobiele telefoon thuis hebben laten liggen. Paniek, want onze dochters willen ons graag kunnen bereiken. Dus nog snel een mobieltje kopen op Schiphol, eentje die 'gegarandeerd' werkt in het buitenland. Niet dus... het beltegoed is alleen op te waarderen vanuit Nederland maar de telefoon moet eerst nog opgeladen worden. En dat kan pas op Cyprus. Terwijl we een mobieltje goed konden gebruiken toen onze huurauto het begaf in the middle of nowhere. Maar dat komt later...
Uitzicht vanuit het vliegtuig De Alpen vanuit het vliegtuigWe vliegen met Cyprus Airways en de vlucht duurt ongeveer 4 uur. Gelukkig kunnen we een plaatsje bij het raam veroveren en hebben zo mooi uitzicht op de Alpen. Rond 6 uur 's middags arriveren we in Larnaka en het duurt even voordat we onze huurauto krijgen zodat we met schemer wegrijden.
Even wennen met het stuur aan de 'verkeerde' kant en dan direct al in het donker rijden. Ook hebben we eerst niet door dat op de verkeersborden zowel de oude Britse namen voor de steden worden gebruikt als de nieuwe Griekse namen. Zoals Lemessos en Limassol, Nicosia en Lefkosia. Er zit ook geen systeem in, de ene keer wordt de ene naam gebruikt, dan weer de andere.We hebben een hotel in Platres in het Troödes-gebergte geboekt en vooral de laatste 15 kilometers zijn erg lastig te rijden in het donker. Smalle, kronkelige weggetjes en weinig verlichting. In Platres zelf aangekomen zien we nergens een spoor van het hotel en geen mens lijkt thuis om even de weg te vragen. Het hele dorp lijkt wel uitgestorven, maar dat komt vooral doordat alle huizen luiken voor de ramen hebben die potdicht zitten en zelfs geen licht doorlaten. Na een uur zoeken vinden we uiteindelijk iemand die ons wat aanwijzingen kan geven en uiteindelijk zien we een heel klein bordje langs een hele steile oprit naar hotel New Helvetia waar we uiterst vriendelijk worden onthaald.
Uitzicht vanaf ons balkonPlatres ligt in het Troödes-gebergte in het midden van Cyprus. Ons hotel ligt aan de noordkant van dit dorpje dat zich kenmerkt door de grote hoogteverschillen binnen het dorp zelf. Het leek ons een mooi centraal punt om van daaruit het eiland te verkennen. Achteraf gezien hadden we beter een hotel in Limassol kunnen nemen, aangezien we iedere keer weer dat laatste en lastige stuk van Limassol naar Platres moeten rijden.